czwartek, 19 września 2013

Ciasto marchewkowe z musem dyniowo-pigwowym

Największą trudność sprawi Wam skombinowanie autorskiego musu dyniowo-pigwowo-pomarańczowego.

Bowiem w szale przetworów z pigwy w 2010 roku zmajstrowałam "twór" o wymienionych wyżej składnikach, który teraz właśnie wykorzystałam do przełożenia ciasta. Myślę jednak, że możecie pokusić się o inny farsz, ale "o tem potem". Najpierw i tak trzeba upiec ciasto marchewkowe. Robi się je szybko i prosto.

Składniki:

- 4 jaja,

- 1 szklanka cukru (ilość zredukowana przeze mnie z dwóch, a więc w sam raz),

- 2 szklanki mąki,

- 1, 25 szklanki oleju,

- 2 szklanki utartej marchewki (ja używam wytłoków z sokowirówki po zrobieniu soku marchewkowego - nie są tak mokre),

- po 2 łyżeczki proszku do pieczenia, sody i cynamonu,

- orzechy, rodzynki, żurawina suszona.

Jaja ucieramy mikserem z cukrem, dodajemy mąkę, olej, sodę, proszek, cynamon, bakalie. Na koniec marchewkę i wszystko delikatnie, aczkolwiek dokładnie mieszamy. Wykładamy do formy (ja mam taką kwadratową) wyłożonej papierem i wsadzamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika. Pieczemy 40 minut, sprawdzając patyczkiem, czy nie jest za mokre. Wyjmujemy ciasto. I na tym można zakończyć jego formę klasyczną.

Forma udziwniona wymaga przełożenia - u mnie musem, ale myślę, że jakiś dżem a może powidła śliwkowe - też się nada. W tym celu czekamy, aż ciasto wystygnie i długim nożem dzielimy na dwie warstwy. Smarujemy dolną tym, co mamy (ja miałam mój mus...), nakrywamy górną i dociskamy delikatnie. Teraz można wykonać polewę czekoladową: rozpuścić w odrobinie wody pół tabliczki czekolady deserowej. Naprawdę w ostatniej chwili powstrzymałam się, by nie dodać do niej chilli, ale myślę, że moja rodzina już by tego nowatorstwa nie zniosła.

Taki oto wypiek zaserwowałam Mamie na imieniny. Wytrawny, nie za słodki, warzywny w zasadzie. Mimo wszystko deser. Pyszny, polecam!

3 komentarze:

  1. Przepis porywamy, przy najbliższej okazji wypróbujemy.
    Na marchewkowiec mamy zuuuupełnie inny a ciekawi jesteśmy jak ten będzie smakował bo wygląda pięknie.
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  2. A jaki macie na marchewkowe inny przepis? Nie ukrywajcie go, chętnie wypróbuje. Słyszałam też o cieście buraczanym, które smakuje jak czekoladowe - znacie?

    OdpowiedzUsuń
  3. ...nie buraczanego nie znamy ale popytamy może ktoś z naszych piekusiów ma a przepis przyślemy Mejlem.
    Buziaki.

    OdpowiedzUsuń